Ga direct naar inhoud

Basispakket Mediakunst & Technologie

De magie van digitaal

In het Basispakket Mediakunst & Technologie verbinden we nieuwe technologie met het creatieve proces. Leerlingen onderzoeken de digitale mogelijkheden en passen hun ontdekkingen toe in eigen kunstwerken. Zo programmeren de leerlingen uit groep 1 en 2 een robot die reageert op met stift getekende lijnen, groep 3 en 4 schildert een artistiek zelfportret zonder verf, groep 5 en 6 brengt zelfbedachte 3D-karakters tot leven met stop-motion en de leerlingen van groep 7 en 8 programmeren een papieren poster. Een uitdagend doorkijkje in de toekomst van vandaag.

Let op: dit pakket is een leerlijn voor de hele school. Onderdelen kunnen niet los worden afgenomen.

Creatief Programmeren
Pier K Cultuuronderwijs PO

Een app of een stoplicht: als er een knop op zit, zit er een programma in. In de kunst heeft programmeren een steeds belangrijkere rol. Tijd om daar zelf iets mee te doen. Je leerlingen werken met de Micro:bit; een computertje waarmee je de basis van het programmeren leert. Op een interactieve manier verbinden ze programma’s aan materiaal. Die poster die ze maken lijkt gewoon maar als je hem aanraakt doet hij onmogelijke dingen!

Waar & wanneer

Locatie
Klaslokaal

wifi en digibord noodzakelijk

Periode
1 sep 2020 t/m 31 jul 2021

Tijd & Info

Duur
60
Maximum deelnemers
30

Classificatie

Categorie
actief
Disciplines
Media&Technologie, Design
Leerjaren
Groep 7, 8
Hoe denkt een computer?
Pier K Cultuuronderwijs PO

Een computer denkt! Maar heel anders dan wij. Om iets te snappen van de wereld áchter het scherm, maken we het ‘digitale denken’ zichtbaar in de echte, analoge, wereld. De leerlingen gaan denken en bewegen als een robot. Ze maken een algoritmisch kunstwerk zonder een computer te gebruiken. En (pas) in de laatste les programmeren ze, met stiften, een kleine bot die reageert op kleur en lijnenspel. Een lessenreeks om op in te loggen.

Waar & wanneer

Locatie
Klaslokaal

wifi en digibord noodzakelijk

Periode
1 sep 2020 t/m 31 jul 2021

Tijd & Info

Duur
45
Maximum deelnemers
30

Classificatie

Categorie
actief
Disciplines
Media&Technologie, Audiovisueel
Leerjaren
Groep 1, 2
Meesterlijke Selfies
Pier K Cultuuronderwijs PO

Ook beroemde kunstenaars maken selfies. Kunnen die zelfportretten ons leren betere selfies te maken? Je leerlingen treden in de voetsporen van Van Gogh, Picasso en Toorop. In les één komen ze middels een fotocamera alles te weten over licht, kader en compositie. In les twee maken ze een schilderij op de iPad en zien ze wat digitale media toevoegen aan werken op papier. In les drie maken ze een meesterlijk zelfportret.

Waar & wanneer

Locatie
Klaslokaal

wifi en digibord noodzakelijk

Periode
1 sep 2020 t/m 31 jul 2021

Tijd & Info

Duur
60
Maximum deelnemers
30

Classificatie

Categorie
actief
Disciplines
Media&Technologie, Audiovisueel, Beeldend 2 dimensionaal
Leerjaren
Groep 3, 4
Stopmotion je 3D-print
Pier K Cultuuronderwijs PO

In deze lessenreeks maken je leerlingen een stop-motionfilm met zelfbedachte 3D-karakters. In de eerste les oefenen ze de techniek en bedenken ze het verhaal dat ze willen vertellen. In les twee ontwerpen je leerlingen karakters en maken ze digitale 3D-ontwerpen. Met behulp van een 3D-printer maken we er poppetjes van. In de derde les komen de uitgeprinte 3D-karakters in actie en maken we met de iPad een te gekke stop-motion film.

Waar & wanneer

Locatie
Klaslokaal

wifi en digibord noodzakelijk

Periode
1 sep 2020 t/m 31 jul 2021

Tijd & Info

Duur
60
Maximum deelnemers
30

Classificatie

Categorie
actief
Disciplines
Media&Technologie, Film en animatie, Storytelling
Leerjaren
Groep 5, 6
© 2020 Pier K is onderdeel van Het Cultuurgebouw   /   Privacyverklaring   |   Cookie-verklaring   /   Realisatie door Tuesday Realisatie door Tuesday