Ga direct naar inhoud

Modules Audiovisueel

Beeldmakers; van filmer tot vlogger

Je brengt stilstaande beelden in beweging. Je creëert je eigen special effect. Je maakt een animatie, een reclamefilm, een vlog en journaal. Je werkt audiovisueel. In deze modules experimenteren je leerlingen met filmtechnieken en gaan in elk leerjaar aan de slag met een ander beeldverhaal. De leerling is maker van een mediaproductie en ook kritische kijker.

Een reclamemaker rijker
Pier K Cultuuronderwijs PO

Reclamefilmpjes kom je overal tegen, voor een goed doel, een verkiezingscampagne of een nieuw product. In de eerste les bekijken we verschillende reclames, wat is reclame en hoe kun je hiermee een boodschap overbrengen? Mag je lekker overdrijven of moet de boodschap eerlijk zijn?
Na een kritisch blik gaan de leerlingen zelf aan de slag met een reclamefilmpje. In de vervolgles maken ze een storyboard en een paar oefenshots. Les 3 is de echte opnamedag. Ze bouwen een unieke studio en filmen maar! De gemaakte films worden achteraf opgestuurd en kun je zelf delen of inzetten bij een schoolproject.

Afname minimaal twee groepen. 

Waar & wanneer

Locatie
Speellokaal

Digibord en wifi vereist

Periode
25 aug 2021 t/m 13 jul 2022

Tijd & Info

Duur
90
Maximum deelnemers
30

Classificatie

Categorie
actief
Disciplines
Audiovisueel, Film en animatie
Leerjaren
Groep 5, 6
Vlog versus jeugdjournaal
Pier K Cultuuronderwijs PO

Er zijn veel verschillende manieren waarop je video's kan maken van gebeurtenissen.
Een journalist doet dat net iets anders dan een vlogger, maar hoe? Wat voor nieuws zit er in een vlog en wat in het journaal?
Kan het journaal ook viral gaan en wanneer is het nu fake(news) of een feit? Om dat te onderzoeken duiken de leerlingen dieper in de wereld van videoverslaggever en maken zelf een journaal en een vlog.

Afname minimaal twee groepen.

Waar & wanneer

Locatie
Speellokaal

Digibord en wifi vereist

Periode
25 aug 2021 t/m 13 jul 2022

Tijd & Info

Duur
90
Maximum deelnemers
30

Classificatie

Categorie
actief
Disciplines
Audiovisueel, Film en animatie
Leerjaren
Groep 7, 8
Video editors in de dop
Pier K Cultuuronderwijs PO

Wist je dat een film nog steeds uit allemaal stilstaande beeldende bestaat? In deze lessenserie gaan de leerlingen aan de slag als film-editor. Ze ontdekken de magie van film gewoon met stiften, papier en stickers. Ze maken eigen filmstrips voor een zoötroop, het apparaat dat de eerste film tot leven bracht. Ook maken ze een levende stop-motion animatie waarin ze zelf de hoofdrol spelen.

 Afname minimaal twee groepen.

Waar & wanneer

Locatie
Klaslokaal
Digibord en wifi vereist.
Periode
25 aug 2021 t/m 13 jul 2022

Tijd & Info

Duur
45
Maximum deelnemers
30

Classificatie

Categorie
actief
Disciplines
Audiovisueel, Film en animatie
Leerjaren
Groep 1, 2
Stuntwerk voor het greenscreen
Pier K Cultuuronderwijs PO

Komedie, actie of fantasy; met een greenscreen kan het allemaal. Dit groene doek zorgt voor verbluffende special effects. In drie lessen maken je leerlingen een scène en achtergronden, werken zij aan hun acteerwerk en wat er nodig is om special effects te maken en nemen de film op. De gemaakte films worden na afloop opgestuurd naar school.

Afname minimaal twee groepen.

Waar & wanneer

Locatie
Speellokaal
Digibord en wifi vereist
Periode
25 aug 2021 t/m 13 jul 2022

Tijd & Info

Duur
60
Maximum deelnemers
30

Classificatie

Categorie
actief
Disciplines
Media&Technologie, Audiovisueel
Leerjaren
Groep 3, 4
© 2022 Pier K is onderdeel van Het Cultuurgebouw   /   Privacyverklaring   |   Cookie-verklaring   /   Realisatie door Tuesday Realisatie door Tuesday