Basispakket Beeldend
In iedere school wordt geknipt, gekleurd en geplakt. Met dit basispakket Beeldend til je die beeldende creativiteit van de hele school naar een hoger niveau Geïnspireerd op de grote namen van de moderne klassiekers, maakt die, samen met de leerkracht, van iedere leerling een waarachtig kunstenaar. De vakdocent geeft de lessen de leerkracht kan met de methode Laat Maar Zien op een makkelijke manier nog een les geven over de kunstenaar en het museum zo uitbreiden. De uiteindelijke resultaten worden tentoongesteld in een pop-up museum dwars door de hele school. Met dit basispakket investeer je in je leerlingen, in jezelf, in je collega’s én in je gebouw.
Begeleiding bij de inrichting van het pop-up museum kan op aanvraag tegen een meerprijs.
Let op: dit pakket is een leerlijn voor de hele school. Onderdelen kunnen niet los worden afgenomen.
Met heel veel stippels naast elkaar kun je kleuren optisch mengen.
Kleuters hoeven ze niet te weten dat ze bezig zijn met het Pointillisme binnen de schilderkunst. Dat klinkt voor kleuters natuurlijk heel ingewikkeld.
Zij toveren met verschillende soorten kwasten en wattenstaafjes prachtige afbeeldingen van onder meer de zee door alleen maar te stippelen.
En …als je van veraf kijkt, vormen die stippen een prachtig uitzicht!
Waar & wanneer
Instructie lokaal volgt
Tijd & Info
Classificatie
Alleen maar werken met vlakken in de kleuren rood, geel, blauw, zwart en wit.
Gerrit Rietveld en Bram van de Lek deden het en werden beroemd om hun werken, die louter uit driehoekjes, rechthoeken, balkjes en rondjes bestaan. Na een digitale introductie plakken je leerlingen een echt “Stijl” kunstwerk en bouwen zij van balkjes en platen hardschuim een echte stoel. Natuurlijk moet hij ook in de passende kleuren worden geschilderd.
Er moet een grote tafel ter beschikking staan voor de docent en de leerlingen dragen bij voorkeur oude kleren.
Waar & wanneer
Instructie lokaal volgt
Tijd & Info
Classificatie
Kandinsky was een bijzondere ( Russische ) kunstenaar, die mede vorm gaf aan de abstracte kunst in de eerste 25 jaar van de vorige eeuw. In een digitale introductie worden de kenmerken van zijn werkstijl uitgelegd.
Hij haalde voor zijn schilderijen veel inspiratie uit de muziek. Bij het creëren van de kunstwerken in de klas wordt er dan ook een link gelegd tussen je eigen lievelingsmuziek en het maken van je kunstwerk. Resultaat: een kunstwerk op pvc en een heuse vlag.
Voor het laatste nemen je leerlingen gekleurde lapjes en een vlaggenstok ( tak) mee. Er moet een grote tafel ter beschikking staan voor de docent en de leerlingen dragen bij voorkeur oude kleren.
Waar & wanneer
Instructie lokaal volgt
Tijd & Info
Classificatie
De verstilde draadbeeldjes van Giacometti zijn wereldberoemd en naar zijn voorbeeld brengen de leerlingen de menselijke vorm terug tot een lijnenspel van elektradraad en boetseerwas. Ze timmeren met krammetjes en plankjes een figuurtje, waarbij de scharnierpunten van het lichaam worden benadrukt. Je moet dus wel goed observeren.
In het hart van je museum is de kijker eventjes sprakeloos…
Waar & wanneer
Instructie lokaal volgt