Ga direct naar inhoud

De kracht van leesplezier.

Kinderen ervaren leesplezier als ze boeken kunnen uitdiepen en meerdere invalshoeken ervaren. Of als ze zich verbonden voelen met het verhaal of zich kunnen identificeren met het personage. En een derde aanleiding voor leesplezier is het ontdekken van dingen over de wereld of zichzelf. Als het vlammetje eenmaal brandt, gaat het vaak nooit meer uit. Om allerlei redenen is leesplezier lang niet bij iedereen vanzelfsprekend. Net zoals in aanraking komen met kunst dat niet is.

In de pilot Met kunst aan het lezen ging Pier K op zoek naar de kracht van leesplezier. Want wie plezier heeft in lezen, leest meer en wie meer leest wordt beter in taal. Samen met de Bibliotheek Haarlemmermeer, Communityschool In de Breedte (Hoofddorp) en de Margrietschool (Halfweg) startten we dit avontuur. Een groep enthousiaste kunstvakdocenten schoof aan om te onderzoeken hoe we ruimte voor leesplezier kunnen bieden aan kinderen in de buitenschoolse tijd - en wat de kunsten daarin kunnen betekenen. We ontwikkelden een lessenserie waarbinnen leesdoelen én kunstzinnige doelen even belangrijk zijn.

De lessen zijn dan ook meer dan een creatieve verwerking van een boek of een kunstles geïnspireerd op een boek geworden. Zo lieten kinderen de prenten uit een prentenboek tot leven komen, door te spelen alsof ze daar zijn, te bewegen op bijpassende muziek en toneelteksten te schrijven. Ook lieten ze zich verleiden door allerlei boeken over de meest uiteenlopende dieren te bekijken, om zo zelf een fantasiedierenboek te ontwerpen, illustreren, schrijven en maken.

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je weten of dit ook bij jou op school een plek kan krijgen in de binnen- of buitenschoolse tijd? Neem dan gerust contact op met Vivian Treurniet: vivian.treurniet@pier-k.nl

Bekijk het filmpje hieronder

© 2022 Pier K is onderdeel van Het Cultuurgebouw   /   Privacyverklaring   |   Cookie-verklaring   /   Realisatie door Tuesday Realisatie door Tuesday