Ga direct naar inhoud

Minecrafting the Curriculum

Terug naar Activiteiten

Onze leerlingen zijn volledig opgegroeid in het digitale tijdperk. Ze zijn als digital natives vaardig met een hoop apparaten en apps. Echter, vaak zijn ze zich niet bewust van wat die vaardigheden zijn. Bewust nadenken over wat ze al kunnen, wat ze nog kunnen leren op het gebied van digitale vaardigheden en dat delen met hun klasgenoten: dat is wat onze leerlingen gaan doen in het project ‘Minecrafting the Curriculum’.

HVX docent Anna Rebel:
''Dit project past bij HVX omdat leerlingen worden uitgedaagd om te reflecteren op de vaardigheden waar ze van nature over beschikken. Reflecteren krijgt veel aandacht in ons onderwijs, omdat je jezelf daardoor als ‘leerder’ steeds beter leert kennen. Zo bereiden we onze leerlingen voor op een leven lang leren. We zien uit naar de opbrengsten die de leerlingen die aan dit project zullen deelnemen, met ons gaan delen via digitale workshops in Minecraft.’’

Masterstudent Fabian Westzaan ontwikkelde het project in opdracht van Pier K en Podium voor Architectuur. Doel van dit project was om de digitale wereld een solide plek te geven in het onderwijs. Door gebruik te maken van online platforms was het mogelijk om twee scholen tegelijkertijd mee te laten doen aan de opdrachten en workshops van het project. Zowel leerlingen van het HVX als een paar leerlingen van Kaj Munk College deden mee. Ter afsluiting organiseerden de leerlingen zelf een online festival in minecraft met workshops voor klasgenoten en docenten.

Fabian Westzaan:
‘’Het project was volledig online. Hierdoor was er veel ruimte voor de leerlingen om te experimenteren met hun vaardigheden als digital natives. De digitale setting waarbinnen het project opereerde en de creatieve vaardigheden die van hen gevraagd werd tijdens de workshops, maakte dat er constant een beroep werd gedaan op deze vaardigheden. Door de creatieve werkwijzen en invalshoeken die werden aangeboden in de workshops gingen de leerlingen ook op een vernieuwende en creatieve manier aan de slag met deze vaardigheden; de leerlingen hebben gebrainstormd in breakout-rooms, live muziek gemaakt via Teams en creatieve verwerkingsopdrachten gedaan in Minecraft. Op deze manier werden hun digital native vaardigheden ook verrijkt. De vaardigheden van de digital migrant zijn gedurende dit project aan bod gekomen doordat docenten meedachten over, en meededen aan, de digitale workshops in Minecraft die de leerlingen hadden ontworpen. Hierdoor is er ook interactie geweest tussen beide manieren van denken en werken. Het project toont aan dat interactieve online platforms als Teams en Minecraft goed kunnen fungeren als uitgangspunt voor een kritische digitale maakplaats.’’

Bekijk hier de aftermovie van Minecrafting the Curriculum:

© 2021 Pier K is onderdeel van Het Cultuurgebouw   /   Privacyverklaring   |   Cookie-verklaring   /   Realisatie door Tuesday Realisatie door Tuesday